سنت نیوز

این وبلاگ جهت افزایش اخوت میان برادران مسلمان راه اندازی شده است

سنت نیوز

این وبلاگ جهت افزایش اخوت میان برادران مسلمان راه اندازی شده است

این وبلاگ جهت افزایش اخوت میان برادران مسلمان راه اندازی شده است

بایگانی

نقش زنان از صدر اسلام تا امروز

يكشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۳۰ ب.ظ
زن
صد البته تربیت فرزندانی که در دفاع از وطن و دین خود در برابر دشمنان از جان خود گذشتند و در این راه جانفشانی‌های بسیار کردند از مهمترین نقوش مادران این کشور بود

به گزارش سنت نیوز، زن در نظام ارزشى اسلام، منزلت و جایگاه بلندى دارد برخلاف ادیان و تمدن‏هاى پیش از آن، که غالباً زنان را به دیده تحقیر مى‏نگریستند زن در نظام‏اسلامى مى‏تواند نقش اصلى و بنیادى‏اى را درسازندگى جامعه ایفا کند

نزول یک سوره از قرآن به نام نساء (زنان)، حاکى از اهمیت و نقش زنان در جامعه است.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم )، زنان را امانت الهى دانست و بارها سفارش آنان را به مردان نموده است؛ آن حضرت در حکومت نه چندان طولانى خود، زنانى را که در اجتماع مسلمانان نقش برجسته‏اى در جهت تقویت پایه‏هاى دین ایفا کرده بودند، ستود و وعده‏هاى معنوى بزرگى به آنان داد. از این رو، زنان در دولت نبوى در عرصه‏هاى مختلف سیاسى ، اجتماعى ، فرهنگى ، نظامى و اقتصادى به ایفاى نقش پرداختند و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را در اهدافش یارى دادند. سُمیّه، مادر عمّار از جمله زنان پیشگام در اسلام است. وى شکنجه‏هاى دردناک مشرکان را تحمل کرد و سرانجام به شهادت رسید او اولین زن شهیده در راه اسلام است.

در زمینه سیاسی زنان همپای مردان حتی در صدر اسلام حضور داشته‌اند، مهاجرت یکی از راه‏هاى مبارزه سیاسى است. در این میدان مبارزه نیز، زنان همگام با مردان، مشارکت داشتند. چنان‏که در میان مهاجران به حبشه، چند تن از زنان حضور داشتند. رقیه، دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم )، سوده، دختر قِیس بن عبد شمس، اسماء بنت عُمَیس، ام‏حبیبه، دختر ابى‏سفیان و امّ‏سَلمه مخزومى از آن جمله‏اند.

در فقه اسلامى جهاد براى دفاع از سرزمین اسلام، بر زن و مرد مسلمان واجب شده است. در جهاد ابتدایى نیز، زنان مى‏توانند شرکت کنند و تنها از نبرد رودر رو با دشمن منع شده‏اند که آن هم علت خاصى دارد.

پیامبر به آن دسته از زنانى که داوطلب اعزام به جنگ مى‏شدند و مهارت لازم را براى کارهاى جبهه، مثل مداواى مجروحان، آشپزى، دوختن مشک‏ها و … داشتند و از شجاعت لازم نیز براى حضور در صحنه جنگ برخوردار بودند، اجازه حضور مى‏داد.

در منابع، دست‏کم نام ۳۴ زن در صحنه‏هاى نظامى دیده مى‏شود.

این ۳۴ زن در ۱۲ غزوه حضور داشته‏اند. در این میان نبرد خیبر با شرکت حدود ۲۰ زن‏و غزوه احد با حضور ۱۴ زن‏، بیشترین مشارکت زنان را داشته است؛ ام سلمه با شرکت در هشت غزوه (احد، خندق، خیبر، حدیبیه، فتح مکه، حنین، طائف و تبوک) بیشترین حضور را داشته است؛ ام‏عُمّارَه نیز با شرکت در هفت غزوه در رتبه دوم قرار دارد.

نام برخى زنان که در غزوات حضور داشته‏اند عبارتند از: حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، عایشه، ام‏ایمن، حَمْنَه بنت جَحْش، سمیرا بنت قیس، نسیبه و ام‏سلیم، در نبرد احد، نفیسه و بحینه، دختران أرت (الحارث) بن مطلب، ام‏حبیبه بنت جحش، خدیجه و هند، دختران حصین، ام‏عماره، صفیه، امّ‏ایمن، امّ‏سَنان اسلمیه و امّ‏سلیم در غزوه خیبر حضور داشتند.

هشت سال جنگ تحمیلی، پس از انقلاب اسلامی ، عرصه کارزار دیگری برای زنان آفرید. آنها از نخستین روزهای جنگ، همپای رزمندگان به ستیز با دشمن پرداختند. گاه تن به تن جنگیدند و گاه با پرداختن به امور جنگی، حضور مستقیم خود را در دفاع مقدس، حفظ کردند. به تدریج و با طولانی شدن آن، جنگ به دیگر نقشهای خدماتی زنان، نیاز پیدا کرد. از این رو، زنان به پشتیبانی از جبهه در پشت جبهه روی آوردند. به شهرها و خطوط جنگی رفتند تا به امداد و درمان جنگجویان بپردازند.

در جبهه و پشت آن، به طرق مختلف و اعجاب انگیز در تقویت روحیه رزمنده ها کوشیدند. البته همه خدمات جنگی را در آنچه بر شمردیم، نمی توان خلاصه کرد، بلکه باید کار زنانی را که برای رزمندگان شعر، داستان، حماسه نوشتند. موسیقی، فیلم و تئاتر ساختند. عکس، خبر و گزارش تهیه کردند. شهید، جانباز و اسیر شدند را نیز به حساب آورد،اینها تنها بخشی از خدمات آنان به جنگ است.

165

صد البته تربیت فرزندانی که در دفاع از وطن و دین خود در برابر دشمنان از جان خود گذشتند و در این راه جانفشانی‌های بسیار کردند از مهمترین نقوش مادران این کشور بود، مادرانی که از محبت و عشق خود نسبت به فرزندانشان در راه رضایت پرورداگار دست کشیدند و با دستان خود آن‌ها را به سمت جبه‌های حق علیه باطل فرستادند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۳
سنت نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی