سنت نیوز

این وبلاگ جهت افزایش اخوت میان برادران مسلمان راه اندازی شده است

سنت نیوز

این وبلاگ جهت افزایش اخوت میان برادران مسلمان راه اندازی شده است

این وبلاگ جهت افزایش اخوت میان برادران مسلمان راه اندازی شده است

بایگانی

طلایه داران وحدت، شیخ محمود شلتوت

دوشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵ ق.ظ

از جمله فعالیت­های برجسته وی در حوزه وحدت مذاهب اسلامی در دوران ریاستش بر الازهر می­توان به برگزاری مراسم عاشورا در صحن دانشگاه الازهر اشاره کرد.

,pnj


به گزارش سنت نیوز، در روز پنجم شوال سال ۱۳۱۰ هجری قمری در خانواده­ای عالم­پرور و ادیب کودکی دیده به جهان گشود؛ پدرش شیخ محمد شلتوت نام او را محمود نهاد و نهایت سعی تلاش را در راه تربیت و تعلیم فرزندش به کار گرفت.

شلتوت

در بهار هفتم از زندگی او پدرش دار فانی را وداع کرد و عمویش شیخ عبدالقوی شلتوت پس از بر عهده گرفتن سرپرستی او را برای یادگیری علوم و معارف اسلامی به مکتب­خانه­ی روستا فرستاد. محمود طبق مقررات مکت­خانه­‌های مصر ابتدا مشغول به حفظ قرآن کریم شد و در مدت کمی قرآن را حفظ کرد. شیخ محمود در سال ۱۳۲۸ هجری قمری(۱۹۰۶م) برای کسب مدارج عالی علم به شهر اسکندریه هجرت و در دانشکده اسکندریه مشغول تحصیل گردید. وی با تلاش بی وقفه، در سال ۱۳۴۰ ه.ق موفق به کسب عالی­ترین مدرک رسمی دانشکده­ی اسکندریه گردید و به عنوان دانشجوی نمونه­‌ی دانشکده معرفی شد. این در حالی بود که ۲۵ بهار از زندگی او گذشته بود.

شیخ محمود در سال ۱۳۴۱ ه.ق همزمان با انقلاب مردمی مصر به رهبری «سعد زغلول» در دانشکده اسکندریه به عنوان استاد مشغول به کار شد. وی در قبال انقلاب مصر بی­تفاوت نبود و با زبان و قلمش در خدمت انقلاب مردم مصر بود. در سال ۱۳۶۰ه.ق هنگامی که ریاست وقت دانشگاه الازهر شیخ مصطفی مراغی در حال مطالعه مقاله­ای از شیخ محمود شلتوت بود؛ به عق اندیشه، تسلط بر ادبیات عرب و چیره­دستی او در نویسندگی پی برد لذا از او برای تدریس در سطوح بالا در دانشگاه الازهر دعوت کرد و شیخ محمود این دعوت را لبیک گفت و در سال ۱۳۶۱ ه.ق در پی موفقیت­های مکررش موفق به تدریس در مرحله­‌ی تخصصی دانشگاه الازهر شد.

از استادان وی می­توان به استاد شیخ الجیزاوی، شیخ عبدالمجید سلیمی که از بنیانگذاران جماعت تقریب مذاهب اسلامی و از فعالترین اعضای آن جمعیت بود و شیخ امام محمدمصطفی مراغی که رییس دانشگاه الازهر بود؛ اشاره کرد. و بالاخره شیخ محمود شلتوت از سوی ریاست جمهوری وقت مصر به ریاست دانشگاه الازهر منصوب شد؛ از جمله فعالیت­های برجسته وی در حوزه وحدت مذاهب اسلامی در دوران ریاستش بر الازهر می­توان به برگزاری مراسم عاشورا در صحن دانشگاه الازهر اشاره کرد.

فعالیت­های علمی شیخ شلتوت بسیارند اما از فعالیت­های جریان‌ساز وی شرکت در کنفرانس هلند اشاره کرد، عضویت در کمیسیون تفسیر رادیویی، عضویت در کمیته­ی فتوای الازهر، عضویت در انجمن علمای طراز اول مصر و ارائه نظرات خود به دولت آلمان غربی که به درخواست دولت آلمان غربی صورت گرفت؛ می­باشند. شیخ محمود شلتوت در طول حیات فکری­ش بارها مورد تقدیر و نکوداشت قرار گرفت. به عنوان نمونه، در سال ۱۳۸۳ ه.ق. از دانشگاه شیلی و در سال ۱۳۸۲ ه.ق. از دانشگاه جاکارتا، دکترای افتخاری کسب نمود.(الازهر فی الف عام، ج۳، ص ۴۴۴٫)

از زندگینامه شیخ بزرگوار که بگذریم برای آشنایی بیشتر با تفکرات این بزرگ مرد بایستی به سراغ موضع­‌گیری­های وی در موضوعات و اتفاقات گوناگون رفت؛ از مهمترین موضع­گیری­های وی می­توان به اظهارنظر و اقدامات وی پس از وقوع حادثه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ه.ش. نام برد. ایشان پس از اقدامات وحشیانه­‌ی رژیم پهلوی علیه ملت مظلوم ایران در اعلامیه­ای دستگیری علما و اهانت به ساحت مقدس آنان را داغ ننگینی بر جبین بشریت شمرد. در بخش پایانی این اعلامیه این­گونه آمده است: و من شهادت می­دهم خدایا که جنایت و دست­درازی به پرچمداران اسلام به وقوع پیوسته؛ لذا برای رفع ضرر و خطر از پیروان و دوستداران تو بر همه­‌ی کسانی که به تو ایمان دارند واجب است. و تو نیکوترین سرپرست، یاور و حاکمی.(برای مشاهده­ی متن کامل اعلامیه می­توانید به “بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی،ج۱،ص۵۳۲٫” مراجعه فرمایند.)

از دیگر موضع­گیری­‌های وی پس از به تصویب رساندن ایجاد دولت غاصب اسرائیل توسط سازمان ملل متحد و به رسمیت شناخته شدن این کشور دروغین توسط شاه خودفروخته ایران بود. شیخ محمود شلتوت ضمن رد هرگونه ارتباط کشورهای اسلامی با اسرائیل، اقدام دولت ایران را تقبیح کرد و در این باره تلگرافی به آیت­‌الله بروجردی در قم فرستاد. ایشان آیت­‌الله بروجردی مرجع تقلید جهان تشیع را اینگونه خطاب می­فرماید: درود خدا بر شما بر همه­‌ی برادران ما و برادران شما، علمای شفیق ایران و تمام کسانی که مدافع و حافظ وحدت و ائتلاف مسلمانان‌اند.

در بخش پایانی این نامه اینگونه آمده است: مسلماً شما نیز از این عمل متاثرید و برای محکوم کردن آن بشدت خواهید کوشید. و قطعاً اقدام جنابعالی تاثیر نیکویی خواهد داشت زیرا برای همه­‌ی مردم آشکار شده که ما و شما دوستانی هستیم در جهاد و تلاش برای بالابردن پرچم اسلام و تثبیت وحدت میان مسلمانان. امید است که مسلمانان از برکات و سعی سودمند شما بهره­‌مند گردند.

متاسفانه تلگراف شیخ محمود شلتوت وقتی به قم رسید که آیت الله بروجردی در بستر بیماری به سر می­برد و با همین بیماری از دنیا رحلت کرد. در پی این واقعه، شیخ محمود شلتوت دست از وظیفه­‌اش برنداشت و نامه­ای برای آیت الله سید محسن حکیم(متوفای ۱۳۹۰ه.ق) نگاشت و از ایشان خواست در این باره اقدامی انجام دهد.

در ابتدای این نامه اینگونه آمده است که: برادر مستطاب استاد علامه سید محسن حکیم، سلام و رحمت خدا بر شما و بر جمیع برادران ما و برادران شما، علمای عزیز عراق و همه­‌ی کسانی که به دفاع از حق برخاسته و حافظ وحدت والفت میان مسلمانان هستند….. این عمل(به رسمیت شناخته شدن رژیم غاصب اسراییل توسط شاه ایران) همه­‌ی ما را متاثر کرده؛ همچنان که همه­‌ی مسلمانان را در مشرق و مغرب متاثر کرده است. زیرا چگونه می­شود پادشاهی که خود و ملتش مسلمان است برای تایید دشمنان مسلمین اقدام کند و با آنان دست دوستی دهد؟….( برای آگاهی از متن کامل نامه می­توانید به کتاب ” شیخ محمود شلتوت، طلایه­دار تقریب، ص ۲۲۶٫” مراجعه فرمایید.)

این دو نامه از طرف شیخ محمود شلتوت بیانگر چند نکته مهم و اساسی است که عبارتند از:

  • اهتمام و کوشش او در راه آزادسازی سرزمین قدس؛
  • مقابله با کسانی که به هر نحو و صورتی از رژیم اسراییل حمایت می­کنند؛
  • رابطه­ی صمیمی وی با علمای شیعه که از لحن نامه­‌هایش پیداست؛
  • ارتباط مستمر وی با علمای شیعه و مشورت با آنان در امور مهمی که بر مسلمانان جهان می­گذرد.

پس از این­که آیت­الله سید محسن حکیم نامه را دریافت نمود، تلگرافی برای آیت­الله بهبهانی به تهران فرستاد و مراتب را به محضر وی رساند. آیت­الله سید علی بهبهانی نیز ناراحتی علما و مراجع را به شاه اعلام کرد.

در شماره­ی بعدی از این سلسله یادداشت­ها به فضل خداوند سبحان به تفکرات شیخ بزرگوار در مورد وحدت اسلامی خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…..


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۸
سنت نیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی