سنت نیوز

این وبلاگ جهت افزایش اخوت میان برادران مسلمان راه اندازی شده است

سنت نیوز

این وبلاگ جهت افزایش اخوت میان برادران مسلمان راه اندازی شده است

این وبلاگ جهت افزایش اخوت میان برادران مسلمان راه اندازی شده است

بایگانی

قضات

مولوی دهانی گفت: نگرش مردم به قضات ابتدا اعتماد است، یعنی مردم باید در این موضوعات اول به قوه قضائیه اعتماد کنند و قوه قضائیه را به عنوان مأمن و پناهگاه خود بدانند که می‌توانند حقشان را از این راه بگیرند، اعتماد مردم به دستگاه قضا بهترین اتفاق درزمینهٔ قضاوت است.

به گزارش سنت نیوز، قضاوت از جمله سخت‌ترین و پر اضطراب ترین مشاغل است، به این دلیل که قضات درباره گناه‌کاری یا بی‌گناهی انسان‌هایی باید حکم دهند که در دادگاه همواره خود را بی‌گناه می‌دانند و دربرابر محکومیت انتقاد دارند، مجرمینی که ازحکم قاضی ناراضی‌اند و شاکی‌هایی که از قاضی تقاضای بیشترین جریمه برای مجرم دارند.

سلامی

در همین رابطه مولوی سلامی استاد دانشگاه و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وظایف قضات در گفتگو با سنت نیوز اظهار داشت: قضاوت شرایطی دارد که در فقه تعیین شده است، از این شرایط قاطع و مصمم بودن، قاضی باید حوصله داشته باشد به دلیل اینکه مرجع مردم است وعدالت را در قضاوت‌هایش رعایت کند، از تبلیغات مخرب که گاها به دلیل قضاوت به ضرر یک نفر انجام می‌شود نترسد و از انتقاد هم نترسد، به هر حال موضوع اخلاق قضاوت بسیار وسیع است که برای آن می‌توان کتابچه‌ای آماده کرد.

باید توجه داشت که قضاوت بر روی لبه تیغ راه رفتن است، گاهی شواهد چیزی را نشان می‌دهد که واقعیت ندارد و گاهی هم افرادی برای دفاع از یک مجرم دست به هر کاری می‌زنند تا او را بی‌گناه جلوه دهند، اینجاست که توانایی و هوش قاضی می‌تواند به قول معروف مو را از ماست بکشد بیرون و اصلا کار قاضی همین روشن کردن لایه‌های پنهان یک واقعه است.

مولوی-دهانی1

مولوی دهانی استاد حوزه در رابطه با کار قضات می‌گوید: قضات محترم سعی کنند بر اصول و سوگندی که در روز فارغ التحصیلی‌شان یاد کردند پایبند باشند، آن اصول عبارتند از رعایت عدالت و رعایت قوانین و مقررات اسلام و پرهیز از هرگونه وابستگی به جناح‌ها و احزاب سیاسی و این بهترین چیزی است که به قضات می‌تواند در حل‌وفصل مشکلات مردم و رسیدگی به پرونده‌های‌شان کمک کند.

وی افزود: امروز درزمینهٔ مفاسد اقتصادی که مقام معظم رهبری چندین بار تأکید کردند که این مشکل را حل کنید و به این مسائل رسیدگی کنید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، می‌طلبد که قضات ما از هیچ تهدیدی هراس نداشته باشند و سعی کنند تهدید صاحبان قدرت و ثروت آن‌ها را از راهشان بازندارد و سعی کنند ان‌شالله همانطور که قرآن گفته و با توجه به اینکه حکومت ما علوی است تلاش کنند همانطور که امیرالمؤمنین حضرت علی(رض) مشکلات را حل و فصل می‌کرد، آن‌ها نیز به دنبال رفع مشکلات مردم باشند.

 

وی عنوان کرد: نگرش مردم به قضات ابتدا اعتماد است، یعنی مردم باید در این موضوعات اول به قوه قضائیه اعتماد کنند و قوه قضائیه را به عنوان مأمن و پناهگاه خود بدانند که می‌توانند حقشان را از این راه بگیرند، اعتماد مردم به دستگاه قضا بهترین اتفاق درزمینهٔ قضاوت است.

باید توجه داشت قضات هم معصوم نیستند و بر اساس شواهد و مدارک در پرونده‌ها حکم خواهند کرد، اما چیزی که کاملاً واضح است دستگاه قضایی ایران اسلامی کمترین درصد خطا را دارد و در آن به‌هیچ‌عنوان کسی از مجازات جرم انجام داده‌اش در امان نیست و این هم به برکت عدالت و استقلال این نهاد انقلاب اسلامی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۸
سنت نیوز

نظرات  (۱)

سلام وب خیلی خوبی داری یه سری هم به وب ما بزن.ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی